Seni Aprūpes skola Urīna nesaturēšanas cēloņi un risinājumi

Urīna nesaturēšanas cēloņi un risinājumi

Urīna nesaturēšana jeb inkontinence nozīmē spontānu un nekontrolējamu lielāka vai mazāka urīna daudzuma noplūdi. Urīna nesaturēšana var būt viegla, vidēja vai smaga un pat ļoti smaga – no dažām urīna pilītēm līdz nopietnai un pat pilnīgai noplūdei. Tiek uzskatīts, ka urīna nesaturēšanu izraisa organisma vispārēja novecošanās, taču tas ir tikai viens iemesliem un nebūt nenozīmē, ka visi vecie cilvēki cieš no šī hroniskā veselības traucējuma. Urīna nesaturēšana var parādīties jebkurā vecumā, neatkarīgi no dzimuma, un tai var būt dažādi cēloņi, taču jebkurā gadījumā tā prasa īpašas rūpes un iejūtīgu atbalstu, īpaši, ja ikdienā gādājam par vecu, slimu vai gulošu cilvēku.

“Tiek uzskatīts, ka katra ceturtā sieviete un katrs astotais vīrietis kādā savas dzīves posmā saskaras ar urīna nesaturēšanu.”

Kāpēc urīna nesaturēšana rodas?

Urīna nesaturēšanu jeb urīnizvadkanāla slēdzējmuskuļa patoloģiju (vājumu) sekmē un izraisa daudzi un dažādi faktori.

Uroģenitālās sistēmas problēmas:

  • mazā iegurņa orgānu (t.sk., dzemdes) noslīdējums;
  • prostatīts (prostatas adenoma jeb labdabīga palielināšanās);
  • iekaisīgas urīnpūšļa slimības;
  • nierakmeņu slimība;
  • uroģenitālās sistēmas audzēji;
  • ķirurģiskās iejaukšanās sekas mazā iegurņa orgānos;
  • akūts urīnceļu iekaisums.

Iegurņa pamatnes muskulatūras un saistaudu vājums, ko rada:

  • liekais svars, atkārtotas grūtniecības un dzemdības;
  • hormonu līmeņa izmaiņas menopauzes vecuma sievietēm.

Garīgās slimības un neirozes, t.sk.:

  • Parkinsona slimība;
  • Alcheimera slimība.

Neiroloģiskās slimības, t.sk.:

  • mugurkaula traumas;
  • multiplā (izkaisītā) skleroze;
  • insults.

Endokrīnās slimības, t.sk.:

  • cukura diabēts.

Arī liekais svars mēdz būt viens no urīna nesaturēšanas iemesliem – palielināts tauku daudzums vēdera rajonā vājina iegurņa muskuļus un rada pastiprinātu spiedienu uz iekšējiem orgāniem, t.sk., urīnpūsli.

Dažādie urīna nesaturēšanas veidi

Lai arī šīs veselības problēmas raksturojumam pamatā tiek lietots viens termins – “urīna nesaturēšana”, tai var būt dažādi cēloņi un līdz ar to – arī veids un situācijas, kad un kā tā izpaužas.

#1 Stresa inkontinence jeb slodzes urīna nesaturēšana – patvaļīga urīna noplūde, kas parādās, pieaugot spiedienam vēdera dobumā un mazajā iegurnī – pārsvarā fiziskas slodzes laikā, piemēram, ceļot smagumus, skrienot vai lecot, mainot ķermeņa pozīciju; klepojot vai šķaudot, kā arī smejoties un dzimumattiecību laikā. Iemesls – atslābuši vai bojāti iegurņa diafragmas saistaudi vai starpenes muskulatūra.

#2 Pavēles tipa urīna nesaturēšana izpaužas kā urīna noplūde neatliekamas urinācijas vajadzības fonā. Vajadzība urinēt rodas jebkura, pat minimāla urīnpūšļa piepildījuma gadījumā, un patvaļīga urīna noplūde notiek, cilvēkam nepaspējot aiziet līdz tualetei. Šādam inkontinences tipam visbiežākais cēlonis ir pāraktīvs urīnpūslis.

#3 Pārplūdes tipa urīna nesaturēšana ir saistīta ar nepilnīgu urīnpūšļa iztukšošanos, kas rezultējas ar pastāvīgu neliela apjoma urīna noplūdi.

#4 Jaukta tipa urīna nesaturēšana rodas, kombinējoties vairākiem inkontinences veidiem: stresa un pavēles, vai pārplūdes un stresa u.tml.

Ir vēl arī citi urīna nesaturēšanas veidi: piemēram, urīna nesaturēšana naktī (nekontrolēta urinēšana miega laikā); neirogēna urīna nesaturēšana jeb neapzināta urīna nesaturēšana, ko izraisa nervu sistēmas traucējumi – cilvēks nejūt urīnpūšļa iestiepumu, tādēļ tas iztukšojas automātiski un pilnībā.

Urīna nesaturēšanas pakāpes

Neatkarīgi no urīna nesaturēšanas iemesliem un veidiem, tiek izšķirtas piecas tās pakāpes, ko nosaka, pamatojoties uz vidējo urīna daudzumu, kas nekontrolēti tiek izdalīts četru stundu laikā.

#1 pilienveida #2 viegla #3 vidēja #4 smaga #5 ļoti smaga
līdz 50* ml 50–100* ml 100–200* ml 200–300* ml < 300* ml

* Nekontrolēti izdalītā urīna daudzums, ml/4h

Urīnizvadsistēma – ļoti svarīga un komplicēta

Urīnizvadsistēma ir viena no svarīgākajām cilvēka organismā, to veido – nieres, urīnvadi, urīnpūslis un urīnizvadkanāls. Cilvēks, kura urīnizvadsistēma darbojas pareizi, spēj kontrolēt urīna izdali un apzināti aizturēt urinēšanu. Urīna saturēšanā un izvadīšanā piedalās arī urīnizvadkanāla slēdzējmuskulis, starpenes muskulatūra un nervu sistēma, kas koordinē šo orgānu saskaņotu darbību. Diemžēl pat viena sistēmas elementa funkcijas traucējums vai vājināšanās var izraisīt nekontrolētu urīna noplūdi.

Urīnizvades sistēma:

  • atbrīvo organismu no sārņvielām un sāļiem, kas rodas šūnu metabolisma jeb vielmaiņas rezultātā;
  • regulē asiņu tilpumu, pH līmeni un asinsspiedienu;
  • kontrolē ūdens-sāļu līdzsvaru.

Urīnpūslis

Urīnizvadkanāls

“Diennakts laikā nieres “izfiltrē” 170–180 litrus asiņu, no kurām apmēram 1,5 litri izdalās urīna veidā. Urīns uzkrājas urīnpūslī, kas iestiepjas atbilstoši tā pildījumam. Kad pūslī uzkrājas 200–300 ml urīna, receptori pūšļa sieniņā dod signālu smadzenēm, izraisot urinēšanas vajadzību.”

Ko darīt praktiski?

Labākais veids, kā risināt ar urīna nesaturēšanu saistītos jautājumus, ir rīkoties soli pa solim. Racionāli un pārdomāti. Pozitīva attieksme un vēlēšanās iespējami harmoniski sadzīvot ar šo problēmu ir vienlīdz svarīga ar praktiskiem risinājumiem.

Pirmkārt, ir nepieciešams konsultēties ar ģimenes ārstu, precīzi noteikt urīna nesaturēšanas veidu, cēloņus un pakāpi, kā arī iegūt iespējami daudz informācijas par iespējamajiem risinājumiem konkrētajā gadījumā, lai nodrošinātu labāko ārstēšanu un aprūpi.

Urīna nesaturēšana līdz pat 80% gadījumu ir ārstējama, atlikušie 20% ir smagāki gadījumi, kad cilvēkam ir vairākas blakus slimības vai bijusi nopietna operācija mazajā iegurnī. Katrā ziņā daudz kas atkarīgas gan no urīna nesaturēšanas veida, gan pakāpes. Risinājums var būt gan iegurņa muskulatūru un vienlaikus arī urīnpūšļa slēdzējmuskuli stiprinoši vingrojumi (sievietēm), biofeedback metode (abiem dzimumiem), gan arī radikālākas metodes, proti, ķirurģiska iejaukšanās.

Ir iespējama arī medikamentoza ārstēšana, nodrošinot urīna nesaturēšanas kontroli (piemēram, atslābinot urīnpūšļa muskulatūru utt.), nevēlamu nervu signālu bloķēšanu, kas izraisa nekontrolējamu urīnpūšļa sieniņu saraušanos un urīnpūšļa iztukšošanos.

Vides pielāgošana

Viens no nozīmīgākajiem faktoriem, lai cilvēks, kuru skar urīna nesaturēšana, justos labi, ir vienkārša piekļuve tualetei. Apziņa, ka ceļš uz tualeti ir īss un viegls, mazina stresu un attiecīgi arī nesaturēšanas gadījumus. Šāda apkārtnes pielāgošana īpaši būtiska ir cilvēkiem ar kustību ierobežojumiem.

Labs risinājums var būt arī tualetes krēsla novietošana pie gultas, ja telpas nav iespējams pārkārtot tā, lai tualeti būtu iespējams sasniegt ātri un droši. Īpaši noderīgi tas var būt naktī.

Apģērba pielāgošana

Izvēlieties apģērbu, kas padara sagatavošanos urinācijai ātrāku – vēlams, lai tā novilkšanu nekavētu siksnas, pogas, jostas u.c. apģērba detaļas un aksesuāri.

Pareiza uzsūcošo higiēnas līdzekļu izvēle

Pareiza uzsūcošo higiēnas līdzekļus izvēle ir ļoti svarīga, jo tā ietekmē lietotāja komfortu. Jāpatur prātā, ka aprūpējamais cilvēks autiņbiksēs vai citos uzsūcošajos higiēnas līdzekļos bieži pavada visu diennakti. Tāpēc labākais risinājums ir pilnībā elpojoši higiēnas līdzekļi, proti, tādi, kas aizsargā urīna nesaturēšanas gadījumos, bet nekavē gaisa apmaiņu un ļauj ādai “elpot”.

“Lai pareizi izvēlētos higiēnas līdzekļus, jāņem vērā konkrētā urīna nesaturēšanas pakāpe, nesaturēšanas epizožu biežums un personas dzīvesveids! Precīzi izvēlēts higiēnas līdzeklis nodrošinās ikdienas komfortu, vienlaikus ļaujot izvairīties no nepamatotiem izdevumiem.”

Uzsūcošo higiēnas līdzekļu klāsts ir loti plašs – augstas uzsūktspējas uroloģiskie Ieliktnīši un uzsūcoša apakšveļa sievietēm un vīriešiem, jostbiksītes, vienreizējas lietošanas biksītes, kas uzvelkamas kā parasta apakšveļa, kā arī elastīgas tīkliņveida fiksējošas biksītes un autiņbikses ar klipšiem.

Detalizēta produktu informācija pieejama šeit [saite uz produktu sadaļu].

Pareiza higiēniskā līdzekļa izvēle nozīmē precīzu atbilstošā veida un izmēra noteikšanu, jo tas nodrošinās augstāku uzsūkšanas spēju. Izvēloties autiņbikses ar papildu uzsūkšanas spējām, jāzina arī gurnu un vidukļa apkārtmērs:

  • pārāk mazas autiņbikses var spiest un berzt vidukli vai kājstarpi, kairinot ādu un radot tās bojājumus, kas īpaši guļošiem cilvēkiem ātri var pārvērsties par grūti dziedināmām brūcēm;
  • nepiemēroti lielas autiņbikses nepiekļausies slimnieka ķermenim, tādējādi ļaujot urīnam notecēt pāri to malām un negatīvi ietekmējot slimnieka komfortu utt.

Pareizi izraudzīts autiņbikšu izmērs nodrošina:

  • vairāk komforta slimniekam;
  • retāku gultasveļas maiņu;
  • ar veļas mazgāšanu saistīto izdevumu samazinājumu;
  • iekaisumu un izgulējumu profilaksi.

Higiēnas līdzekļu kompensācija

Latvijā cilvēku ar inkontinenci aprūpei domātie līdzekļi iekļauti valsts kompensējamo medicīnisko ierīču sarakstā. Slimniekiem ar smagu vai vidēji smagu urīna nesaturēšanu 50% apmērā tiek apmaksātas 90 autiņbiksītes vai ieliktņi mēnesī (vidēji trīs izstrādājumi dienā). Savukārt bērniem līdz 18 gadu vecumam no 2014. gada zāles un medicīniskās ierīces no Kompensējamo zāļu saraksta tiek apmaksātas 100% apmērā.
Diagnožu saraksts, kuru gadījumā Latvijā iespējams saņemt valsts kompensējamos inkontinences līdzekļus, meklējams Nacionālā veselības dienesta interneta vietnē.

Higiēnas ievērošana

Higiēnas ievērošana ir īpaši svarīga guļošiem cilvēkiem, jo urīna radītie ādas kairinājumi var veicināt izgulējumu veidošanos un “augšupejošu” urīnceļu iekaisumu. Taču vienlīdz svarīgas profilaktiskās rūpes ir arī staigājošiem indivīdiem, kuriem nākas sadzīvot ar urīna nesaturēšanu.

Ļoti ieteicams:

  • mainīt higiēnas preces, kad vien tas nepieciešams;
  • izvairīties no pārāk ilgas viena ieliktņa vai autiņbiksīšu lietošanas – pārāk pilns absorbējošais produkts vairs neuzsūc urīnu un var izraisīt ādas kairinājumu;
  • notīrīt ādu ik reizi, kad tiek mainīts uzsūcošais higiēnas līdzeklis (ieliktnis vai autiņbiksītes) – vislabāk lietot īpašas putas vai citu bez ūdens izmantojamu higiēnas līdzekli;
  • pēc notīrīšanas ādu ieziest ar speciālu, kairinājumu mazinošu krēmu.

Kā rūpēties par savu organismu?

Liekā svara samazināšana

Visieteicamākā ir pakāpeniska svara zaudēšana, ievērojot veselīgus ēšanas ieradumus un regulāri vingrojot. Cilvēkiem, kuriem nav iespējams vingrot, ieteicamas citas fiziskās aktivitātes, piemēram, pastaigas, kas papildus pozitīvi ietekmē arī noskaņojumu.

Veselīgi ēšanas ieradumi ne tikai nodrošina organismu ar visām nepieciešamajām uzturvielām, palīdz sasniegt un uzturēt optimālu svaru, bet ļauj arī izvairīties no gremošanas problēmām. Nepareizas ēšanas izraisītie biežie (nereti – hroniskie) aizcietējumi paplašina gremošanas trakta noslēdzošo posmu (taisno zarnu), kas var radīt spiedienu uz urīnpūsli, to kairinot un ierobežojot šī orgāna kapacitāti. Savukārt pastiprināts spiediens uz urīnizvadkanālu var apgrūtināt urīnpūšļa iztukšošanos, novedot pie tā saucamās pārplūdes nesaturēšanas jeb urīnizvadkanāla nosprostojuma, kura rezultātā urīnpūslis nekad līdz galam neiztukšojas.

Uztura ieteikumi

  • Brokastis – dienas svarīgākā maltīte, iekļaujot vismaz ¼ no dienai nepieciešamo kaloriju devas.
  • Vakariņas – vienmēr vieglas, jo pilns gremošanas trakts apgrūtina gulēšanu.
  • Maltīšu “grafiks” – iespēju robežās nemainīgs.
  • Ēdienkartes daudzveidība – olbaltumvielas, ogļhidrāti un tauki.
  • Svaigi augļi un dārzeņi – veselīgas ēdienkartes pamats, vitamīnu, minerālvielu un šķiedrvielu avots.
  • Īpašas diētas gadījumā – stingra ārsta/ dietologa norādījumu ievērošana.
  • Lēns ēšanas temps –steigā apēsts ēdiens slikti sagremojas.

Nē:

  • asiem un trekniem ēdieniem, pārēšanās epizodēm (gremošanas problēmu cēlonis);
  • nekontrolētam sāls patēriņam (sāls aiztur ūdeni ķermenī, izraisot tūsku);
  • “tukšajām” kalorijām – saldumiem, čipsiem u.c. našķiem);
  • našķēšanās epizodēm starp ēdienreizēm;
  • apjomīgām porcijām.

Šķidruma pietiekama uzņemšana

Organisma pilnvērtīgai, tajā skaitā pareizai nieru funkcionēšanai ir nepieciešama noteikta dienas šķidruma deva – arī urīna nesaturēšanas gadījumā. Nepieciešamais šķidruma daudzums mainās atkarībā no vecuma, dzimuma, apkārtējās vides temperatūras un ikdienas aktivitātēm, turklāt organisms skaidri paziņo par papildu šķidruma nepieciešamību – piemēram, ar slāpju sajūtu. Ir vitāli svarīgi uz šiem organisma signāliem reaģēt.

Maldīgi domāt, ka ar uzņemtā šķidrumu ierobežošanu iespējams mazināt urīna nesaturēšanu – nē, šādai rīcība ir gluži pretējs efekts. Mazāk dzerot, urinācija, protams, samazinās, taču pavājinās arī urīnpūšļa kapacitāte, kas var novest pie poliūrijas – pastiprinātas un biežākas urīna izdales. Tas nozīmē, ka vajadzība urinēt jūtama biežāk un pat tad, kad urīnpūslis nav pilns, bet tas savukārt noved pie organismam svarīgu minerālvielu (piemēram, kālija) zuduma.

Nepietiekama šķidruma uzņemšana noved arī pie dehidratācijas – organisma atūdeņošanās, kas īpaši bīstama zīdaiņiem un veciem cilvēkiem.

Iegaumējiet:

  • Pieaugušam cilvēkam katru dienu jāuzņem apmēram 1,5 līdz 2 litri šķidruma, šis daudzums jāpalielina karstā un sausā laikā.
  • Ir pareizi ievērot noteikumu – dzert, kad slāpst.
  • Slāpes labāk dzesēt ar dzērieniem, kas nesatur “tukšās kalorijas” – negāzētu minerālūdeni, avota ūdeni, nesaldinātām zāļu un augļu tējām, cigoriņu kafiju un vājpienu.

Svarīgi zināt!

Kafijai, arī dažām zāļu tējām, piemēram, nātru tējai ir urīndzenošs efekts. Arī daži augļi, piemēram, arbūzs un saldie ķirši iedarbojas līdzīgi.

Shopping Cart
Scroll to Top